Bruiloft vietnam style…..

21 juni 2009 - Nha Trang, Vietnam

In het kader van geen bericht, goed bericht heb ik jullie lange tijd in het ongewisse gelaten. Maar daar komt nu verandering in, en dit keer met foto’s….

Een aantal foto’s had ik al gemaakt maar nog niet kunnen ‘uploaden’. Ik ben namelijk naar de big buddha geweest welke op een berg midden in de stad staat. Het buddha beeld is zo’n 15 meter hoog, verder is er een tempel complex bij en een slapende buddha (tja je moet toch aanbidden wat ze hier goed kunnen ;)). Om bij de buddha te komen moet je eerst een aantal trappen oplopen waar je vaak struikelt. De trappen zijn opzich in prima staat, ze liggen alleen vol bedelaars…;)

Verder nog een aantal foto’s van de omgeving, en zoals beloofd ik met mijn eierdopje (helm) op de brommert. En nog van de keer dat ik naar vung tau ben geweest; dat stadje met al die vliegen, waar we met de ‘submarine’ heen zijn geweest. En ook nog twee foto’s die gemaakt zijn in het kader van memowies (zo spreek je dat hier uit ;) ) van mij en mijn grote kleine vriendin.

Vorige keer heb ik jullie vertelt (ja toen ja, heel lang geleden :p) dat ik ook uitgenodigd was voor een bruiloft. Dus hierbij een beknopt verslag van de bruiloft:

En die bruiloft begint vroeg, heel vroeg; om 6.30 zijn de buren, dorpbewoners en kennissen uitgenodigd om te komen ontbijten. Dit ontbijt is niet een broodje kaas of ham, nee de gehele trucken doos wordt opengtrokken. Gebraden eend, kip, en rundvlees en broodjes. Dit alles spoelen we weg met bier, inderdaad das geen koffie ;). Het bier vloeit al rijkelijk vanaf 6.30 tot een uurtje of 9.

Op dat moment komt de bruidegom vanaf zijn feestje (waar zijn buren, dorpbewoners en kenissen aan het ‘ontbijten’ zijn geweest). Dan vind de echte trouwerij plaats. Welke bestaat uit het overhandigen van sieraden en geld aan de bruid en bruidegom door de ouders. Ik was te gast bij een ‘rijke ‘ familie, en de bruid werd daarom ook vol gehangen met gouden kettingen en ringen. Daarna mocht de de overige familie etc. een envelop geven met geld.

Na deze ceremonie, werden we in busjes geladen terug naar het feestje van de bruidegom. Maar we werden niet voor de deur afgezet, de laatste 200 meter loopt de familie en aanhang van de bruid rechts achter elkaar en de familie en aanhang van de bruidegom links achter elkaar. Dus twee lange rijen van vietjes (en een te lange Nederlander ;-)).

Aangekomen op het feest van de bruidegom ging het (vr)eetfestijn weer door, met natuurlijk het nodige bier. De bruid en bruidegom gaan dan langs alle tafel om te proosten. Proots qoute. Rond een uur of 12.00 is het feest afgelopen en het gros van de gasten dronken. (ik niet want ik moest nog rijden, maar die vietjes stappen prima halflam op de brommer…)

Vervolgens om 5 uur ‘smiddags gaat het tweede (of derde) feest van start. Dit is dan voor de vrienden en collega’s van het koppel. Op dit moment heeft de bruidegom een andere jurk aan (beetje zoals een nederlandse), en als iedereen binnen is gaat er weer een niewe jurk aan. Dit wel achter gesloten deuren hoor!

Ook op dit feest weer veel gevreeten en gezopen. Nu speelt er ook bandje en kan elke viet die kan zingen een liedje zingen. Om een of andere reden kunnen ze allemaal zingen….of in ieder geval dat vinden ze zelf zo. Zelfs ik al non-musicus kan nog horen dat het niet je van het is, misschien eens een idols vietnam doen…

Zoals je waarschijnlijk wel kan verwachten is dit feest rond een uur of 9 ook wel op, en de nuchterheid van de vietjes ver te zoeken. Al met al erg anders dan een bruiloft in Nederland, maar erg leuk om mee te maken. Natuurlijk kon ik niet met lege handen aankomen en heb ik een dekbed overtrek en 2 kussen slopen laten maken. Op het dekbed overtrek staan hun namen en de datum, en op de kussens staat Veel Geluk (voor) 1000 Jaar dit staat er wel in het vietnamees op geborduurd natuurlijk.

Nog een week of 4 en dan ben ik klaar met stage, tenminste officeel dan. Want ik ben er zelf nu wel klaar mee ;), het is blijft hier een beetje stil en warm…30-35 graden is niet ongewoon. Overigens is gisteren de persoon van het bedrijf waarvoor ik onderzoek doe langs geweest. Hij vondt het er allemaal goed uitzien!

Na de nog 4 te gaane weken heb ik zelf nog een weekje vakantie en dan komen mijn ouders hierheen, en gaan we een rondreisje Vietnam doen van 4 weken. En dan weer terug naar Nederland….waar ik dan 5 dagen ben om vervolgens weer een weekje Schotland te doen ;)

Ik hoop dat het volgende bericht weer iets spoediger komt :D

Nu kan je lekker foto’s gaan kijken: http://sander.reislogger.nl/foto/bruiloft/

Groeten uit het warme Vietnam!

1. Michiel:
    21 juni 2009
    Hey Sander,

Wat een mooi verhaal weer! Vooral de dronken vietjes op de foto, brilliant! De helm staat je goed, haha. Succes de laatste weken.

Groeten uit Ankara,
    Michiel.
  2. Marieke:
    21 juni 2009
    Heey Sander!
    Leuk om weer wat van je te horen :)
    Je maakt wat mee zeg! Enne..mooi brommert hoor :D
    En ik maar denken dat ze hier in Zweden zuiperds zijn..die Vietjes kunnen er ook wat van zeg!!
    Succes en hopelijk veel plezier de laatste paar weken!
    Kus uit Uppsala
  3. Chris:
    22 juni 2009
    Mooi verhaal weer kerel!
    Mooi dat je de hele bruiloft mee hebt kunnen maken; hier alleen de recepties bezocht. Hele dagen aan het bier? Goed dat je alweer in training bent :P
    Hier alles kalm (behalve dat ik me telefoon bij het stappen ben verloren haha) spreek je weer!
  4. Derks:
    23 juni 2009
    Zozo, eindelijk weer wat leven vanuit Vietnam!
    Wat zie ik nou... een loempiabakkertje aan de haak gelagen ;).
    Bruiloften zijn altijd goed lijkt mij. Nog even succes met je kreeften en tot Schotland gok ik :).

Adiooos, Emiel