Still enjoying Vietnam

6 mei 2009 - Nha Trang, Vietnam

Zo, het is een tijdje stil geweest vanaf mijn kant, dus daarom maar weer eens een berichtje. Eigenlijk is er niet heel veel boeiends gebeurt de afgelopen tijd, maar wel weer genoeg om een verhaaltje te schrijven.

De laatste keer heb ik jullie achtergelaten met een aantal foto op de brommer met de tekst erbij dat ik bezig was om achter mijn rijbewijs aan te gaan. Nou die zoektocht heb ik al snel weer gestaakt, na een aantal buitenlanders, die hier werken, gesproken te hebben blijkt dat geen een van hen een rijbewijs bezit. Waarom niet; de politie controleert schijnbaar geen buitenlanders, en dat om het feit dat ze geen woord engels spreken. Dus tegenwoordig zoef ik hier ook wat af op de scooter. Een beetje opletten links, rechts, achter, voor, midden en onder; ze komen hier namelijk van alle kanten en uit alle hoekjes en gaatjes de weg op gevlogen......dus ik doe daar gezellig aan mee. Ook een helm aangeschaft voor wel 6 euro, oke het woord helm is misschien wat overdreven....eierdopje is meer op zijn plaats. Maar het is zeker leuk om hier op de motor te rijden, beetje slalommen tussen de vietjes door.

Verder nog 2 duiken gemaakt vorig weekend, de eerste was helaas niet heel boeiend. Maar bij de tweede duik was er een boel vis en koraal te zien, erg leuk. Overigens was het water die dag schijnbaar errug koud: 24 graden was het koudste.....aanstellllers :p

Verder ook nog een dag naar Ninh Hoa geweest; een plattelands dorpje zo’n 30 km verder op. Ben daar heen geweest met mijn “grote kleine vriendin” (nee niet vriendin in die vorm...). Ze is namelijk voor vietnamese begrippen klein, dus kan je nagaan...

We zijn daar op de scooter heen gegaan, en ik mocht rijden. Over de snelweg daarheen waar af en toe ineens een vrachwagen je tegemoedt komt wanneer deze aan het inhalen is. En dan geldt het recht van het meeste gewicht, jij met je scootertje gaat het niet winnen; of te wel opbokken!!! Oh shit; met 60 km/u naar het loop/fiets/brommer/rijstdroog pad dat zo’n 20 cm lager ligt dan de normale weg. Boem boem, en weer lekker verder tuffen...

Euh..rijstdroogpad? Ja, af en toe ligt de halve weg bezaaid met een laag rijst om te drogen, dus daar moet je dan even om/over/door heen. Erg fijn...maar gelukkig hebben we het eierdopje nog op ons kop.

In Ninh Hoa even naar het strand geweest voor een lekker maaltje: krab, inktvis en bier:

Om daarna naar de karaoke te gaan, wat je natuurlijk ook moet doen als je in Azie bent. Gelukkig hoefde ik maar 1 liedje te zingen, wat natuurlijk fantastisch klonk met mijn engelen stem....;)

In de avond weer over de zelfde snelweg weer terug, maar eerst een stukje over de plattelands wegen tussen de rijst velden door. En dat is `savonds een dodenrit, nou ja voor de insecten dan. Het lijkt wel of al het vliegende insecten gespuis in 10 km omstreek regelrecht op jezelf inzoomt...dus mond dicht houden en gaan! Splat, splat, splash, pok en meer van die geluiden 5 km lang...verder wel weer veilig thuis gekomen hoor.

En hebben we nog iets vreemds gegeten; zwaluw.....(goed/gek genoeg?)

Foto gemaakt met telefoon, dus geen super kwaliteit.

Smaakt overigens erg goed, zeker een aanrader! Overigens worden de hoofdjes niet opgegeten hoor!

Mijn project begint inmiddels ook het levenslicht te zien, maar dat is dan ook geen moment te vroeg ;). Ik ga dus een vergelijkend onderzoek opzetten tussen kreeftjes die zonder pro-biotica gevoerd worden en kreeftjes die met pro-biotica gevoerd worden. Om dan simpel te bepalen of er verschil in groei en gezondheid is tussen. Pro-biotica is niets anders dan een gezonde bacterie cultuur die je toevoegt, vergelijk het maar met de activia yoghurt.

Helaas verloopt de communicatie met mijn begeleider niet zo soepel. Haar engels is niet echt geweldig, wat het soms erg lastig maakt om vragen te stellen...of beter gezegd om antwoorden te ontvangen ;)

Over het engels gesproken, ik had laast ook weer een duister gesprek met iemand;

Sander: What is in the bag?

Vietje: There is Penisss in.

Sander: Euh, sorry? I mean what is in that bag there?

Vietje: Yeah, penisss.

Sander: (in gedachte) tja, ze eten hier vanalles dus dit zal er wel bijhoren...

Vietje: You want see what in bag?

Sander: euhm (wil ik dit wel zien), ok show me

Vietje: Maakt tasje open....

Sander: Ahhhh, Peanuts (pinda’s), phfeeuw

En zo heb je wel meer van die misvattingen, maar eerlijk is eerlijk; ze doen zeker hun best om engels te spreken. Ikzelf probeer dan nog wel eens een beetje vietnamees te praten, maar das ook aardig hopeloos.

Tot zo ver was dit het wel weer, maar niet voor dat ik jullie natuurlijk bedankt heb voor alle leuke reacties: Bedankt! Verder heb ik nu ook een vietnamees nummer; +84-1282640598 dus als je wilt sms-en.

Kính trọng (groeten)

Sander

1. Proud Mama:
    Dag lieve kind,
    Weer een mooi verhaal.Ik snap wel ongeveer hoe het gaat op dat brommertje na de motorervaring in Indonesië. Toen hadden we in ieder geval nog een behoorlijke helm. Doen auto's daar 's avonds ook pas het licht aan als ze je zien, zodat je zelf dus helemaal niets meer ziet? Blij dat ik de karaoke niet hoefde te horen ;-0 Steek je zo'n zwaluw in een keer naar binnen en spuug je de botjes dan uit of pluk je hem zorgvuldig? Gelachen om de pinda's.
    Liefs ma
  2. Marieke:
    Heey Visch!!
    Leuk om weer wat van je te horen! Doe maar voorzichtig op je kamikaze brommertje :P
    Balen dat ik niet bij de karaoke was, had je engelen zangstem wel eens willen horen ;)
    Succes met je onderzoek ook en hopelijk komen er nog meer van die mooie miscommunicaties voor in je volgende bericht :D haha
    Groetjes uit Zweden!
  3. Timmeh:
    Hey vissie :)

MOoi verhaal weer. Ik zou volgende keer maar niet om pinda's vragen dan voordat je weer een communicatie foutje krijgt :P Geloof niet dat we hier zwaluw bij de c1000 hebben, maar zal der is naar kijken. Fijne vakantie nog daar he ;)
    LTrz,

TImmeh
  4. Jurre:
    Hey Visch,

Mooie verhalen - vooral die over de duiven soep en 't hondje - hmmmm ;)
    Voor de rest klinkt het wel avontuurlijk!
    Veel plezier nog met duiken en doe een btje voorzichtig daar met brommertje.
  5. Arnica:
    6 mei 2009
    hi Visch, Zit weer met een dikke smile je bericht te lezen!!! Leuk het verkeer in Vietnam helemaal als je er zo slalommend aam mee mag doen. Was de penis... pindas waren ze lekker? Kun je eens een foto plaatsen van jezelf met notendop op je scooter, ben erg benieuwd! Hier helaas 2 dagen regen, maar afgelopen weekend heerlijk naar Zeeland geweest!
    Geniet ervan en succes met je vergelijkend kreeften onderzoek!!
    Groetjes!!!
  6. Mientje:
    Ha Sander

Wel koud zeg dat water daar.Afgelopen weekend op de Noordzee gedoken, daar was het wel 10 graden; ik verlang naar het Vietnamese water. Overigens niet teveel zwaluwen opeten svp, die dingen brengen bij ons zomer. Duiven kan je kan je naar hartelust weg eten; scheelt een hoop geroekoekabaal.

Groetjes, Pa
  7. Derks:
    Heeej Visch,

Weer leuke dingen meegemaakt, goed bezig!!
    Gaat goed hier op 13A hoor.. lekker verzopen 5 mei achter de rug (zal zo ff wat foto's op mn Hyves knallen).
    Je hebt hier wel wat post overigens... mooie blauwe enveloppen :P.
    Mijn AV gaat wel prima.. nog een weekje proeven en dan leuk statistieken en schrijven.
    Loeter,
    Emiel
  8. Nicole:
    6 mei 2009
    Zwaluw eten, Sander zingen...moet niet veel gekker worden :-s Was weer leuk om je verhaal te lezen! Veel plezier weer! Groetjesss!
  9. Chris:
    Hey kerel,
    mooie verhalen weer :)
    Ben toch benieuwd welk nummer je ten gehore hebt gebracht :P
    Gewaagd hoor om daar op de motor te stappen; zie hier af en toe leven al aan me voorbij flitsen als ik alleen al achterop zit! :S
    Relaxt dat je zo vaak bij/in de zee komt! Hoop hier ook wat meer blauw water en witte stranden te gaan zien komende tijd..; jaloers!
    Kalm aan en spreek je nog!
    Dikke vette jumpa lagi vanaf Borneo!
    ps. mond dicht en gaan ??? dat zeg je toch niet tegen die dame uit land van Laaf? ;)
  10. Marijn Oomen:
    Heyy Sander Visch,

getipt door Arnica heb ik jouw weblog nog maar eens bekeken. Wat een teksten man, ze lopen lekker, zijn informatief en nog eens leuk om te lezen ook. Op de foto's zie ik dat je het flink naar je zin hebt. succes met alles en geniet ervan

Gr. Marijn
  11. Familie Prince:
    7 mei 2009
    Leuk verhaal was het weer, je kan altijd nog schrijver worden, pardon dat ben je al. Als je dan daarvoor de wereld overtrekt lijkt het me wel wat:-) Hier was het duiken afgelopen week in de file staan op de steiger aan de Kerkweg en ik begreep ook in het water bij de Zeelandbrug, dat haalde zelfs de landelijke krant! Eet smakelijk !
  12. Léon:
    8 mei 2009
    Ja, ja daar komt toch het HAK-bloed weer om de hoek.
    2 wielen en een motor!!
    Ik vind het trouwens wel wat voor HAK: "wat is het vreemdste wat we kunnen eten?" Maar ik ben bang dat dat snel uit de hand loopt en Bennie wint....

je moet de groe(n)ten van HAK hebben.
  13. Wilco:
    20 mei 2009
    Hey dacht zal hier ook weer eens kijken. Op de Haksite is het de laatste tijd ook maar rustig.
    Je bent zeker al weer zo een beetje op de helft van je vakantie? Of blijf je daar straks hangen?!?

Groet en niet te nauw kijken hé...