Hondje waf, zeg maar dag met je geblaf.

14 april 2009 - Nha Trang, Vietnam

Nou ja, waar slaat die titel nou weer op, Tja dat kom je alleen te weten als je verder leest. Maar eerst andere zaken; ik heb de eerste twee duiken erop zitten. Laat mij jullie meenemen op mijn duiktripje.

Het begon allemaal erg vroeg; om 5.30 mijn bedje uit om mijn spullen te pakken en met de bus naar de stad te rijden. De bus kost hier 3000 dong (dat is wel 13 eurocent!) per ritje, en het maakt dan niet uit of je twee of drie haltes meegaat of de hele rit meerijdt. Rond een uur of 6.30 aangekomen bij het duikcentrum, om even een bakje yogurt en een kop thee weg te slurpen (ja sluuuuuuuuuuurpen kunnen ze ook hier goed ;)). Rond 7 uur met de bus naar de haven om met de boot naar de duik plek te gaan (wat een overbodige informatie weer Visch, hoe wil je anders naar je duikstek gaan 5 km uit de kust....).

Het was erg rustig die dag en we waren met 4 duikers in totaal, en 4 “mister guides”, ik had dus een gids voor mij alleen.

De eerste duik gingen we direct naar 17 meter, ik vroeg mijzelf al een beetje af wat we op die diepte moeste gaan zien. Mijn gevoel bleek waar te zijn, er was weinig te zien op wat zand en stenen na...totdat ahhh: Het eerste koraal duiveltje opdoemde, en daarna het tweede. Blijkbaar zitten deze hier enkel op deze diepte. Na een minuutje of 15 gingen we naar een meter of zeven, waar het zeeleven in alle di(er)versiteit toenam. Behoorlijk wat zachte koralen, wat kleine visjes en behoorlijk veel zee-egels. Na ongeveer 50 minuten de menselijke habitat weer opgezocht (we zijn dus weer terug naar de boven/boot gegaan). Op de boot was het een kwestie van je spullen afdoen en niet meer naar omkijken, de mister guides hingen er weer een vers flesje lucht aan voor de tweede duik.

En ik; ik kon ondertussen mijn buikje weer vol eten (ahh gaat hij weer met zijn eten) aan de broodjes tonijn, vers fruit, cakjes etc.

Na een uurtje de volgende duik doen, met het zelfde patroontje; eerst diep (18 meter) om vervolgens weer naar een meter of 6-8 te gaan. Hier een beetje het zelfde onderwater leven als op de eerste plek, maar ook nog wel 2 murenes gespot. Een ervan scheen, volgens mister guide, een meter of 2 te zijn....mmm maar geen ruzie meekrijgen dus.

Na een uurtje duiken weer terug gevaren.

Verder deze week niet heel veel beleefd, mijn project schiet nog niet echt op dus daar nog niet veel over te melden. Vrijdag weer naar Cam Rhan geweest (het visserdorp), want er zijn een aantal kreeften doodgegaan en ze weten de oorzaak niet. Gelukkig hadden ze nog wel een kreeft ingevroren, dus die hebben we s’avonds opgegeten. Smaakt eigenlijk gewoon hetzelfde als de kreeften in nederland.

Op zaterdag ben ik met een van de studenten terug gegaan naar Nha Trang om wat vrienden en familie van hem te bezoeken. Toen werd de vraag gesteld of ik ooit hond hand gegeten (ja hier komt ie dan)...euh nee. “Wil je het proberen?” tuurlijk...

We zijn toen naar zijn broer gegaan om de hond te eten, en dan merk je gelijk dat je aan de ‘andere’ kant van de wereld zit; Wij doen alle moeite om onze hond te leren zitten, met het wel bekende commando “ZIT”, maar hier aan de ander kant van de wereld moet ik dus in kleermakerszit (auch!) gaan zitten voor de (dooie) hond.... En hoe smaakt dat dan zo’n “ik-ruik-aan-alle-lantarenpalen-waar-pis-aan-zit” beest; we hadden twee variaten de ene was gekookt en de ander gebakken. De gekookte stonk behoorlijk (denk aan de geur van een natte hond in een warme auto...) maar smaaktje eigelijk naar niets. De gebakken hond daarintegen smaakte een stuk beter en zat een beetje tussen gebraden kip en rundvlees in. Dus al met al; grappig om een keer geprobeerd te hebben maar geen superdinner. Dus alle mensen met honden kunnen weer opgelucht adem halen; ik zal hem niet opeten ;) mensen met duiven....tja lees het vorige verhaal dan maar ;)

Op zondag nog een beetje over de boulevard gelopen en gegeten bij zijn neef, en veel geprootst met de lokale rijst wijn en bier.

CHEERS!

Ik ben van plan om komend weekend weer te gaan duiken, alleen dan wel proberen om naar een andere plek te kunnen. Maar soms hebben ze ook veel cursisten aan boord, en die moeten het toch wel hebben van deze lokaties. Dus helaas niet altijd vrije keus.

Verder ben ik nog bezig om een motorrijbewijs te krijgen, want een internationaal rijbewijs is hier niet geldig. Het probleem is dan dat de verhuur bedrijven ook geen motortjes meer aan toeristen verhuren, maar als het goed is kan ik mijn internationale rijbewijs omzetten in een Vietnam licence. Zoals eerder gemeld is het verkeer hier iets minder chaotisch dan in Ho Chi Min, en dus driveable....

Oke, soms nog wel een beetje uitkijken voor tegenliggers ;)

En er kan altijd veel mee op zo'n brommer, als je goed kijkt zie je dat er voorop tussen zijn benen ook nog een aantal zakken liggen...arbo??? (voor nog meer fotos achterop de brommer zie het album.)

Eigelijk was dit het wel voor deze keer, oja nog een klein stukje over het weer (haha dat rijmt :P); Het is nu weer warm (25-30 graden) en droog, maar afgelopen week heeft het, voornamelijk s’nachts, behoorlijk geregend. Maar verder eigelijk weinig last van gehad, enkel de luchtvochtigheid is dan hoger, (joh je meent het; daarom heet het ook regen). Ik bedoel dus na de regen en dat maakt het allemaal nog wat warmer, maar met koude biertjes en andere drankjes is het vol te houden.

foto's: http://sander.reislogger.nl/foto/verhaal-hondje/

De groeten, en tot volgende keer.

1. Derks:
    Eeej vakantieman,

Ga eens aan het werk man :P! Zand en stenen... had je niet beter gewoon in de Oosterschelde kunnen blijven??
    Hoop dat je project (oid) een beetje op gaat schieten. Heerlijk he, zo'n tropentempo :D.

mzzls
  2. Marieke:
    Heey Visch!
    Klinkt weer zeer goed allemaal :D
    Leuk dat je ook gedoken hebt! En hond eten...tja daar zou ik denk ik niet zo 'happig' op zijn ;)
    Hoop dat het snel wat meer opschiet met je project..want zoals in eerdere reactie al gezegd, je bent daar natuurlijk niet voor je lol he meneer Visch ;) :P
    Maar toch, have fun!
    Kus uit Uppsala
  3. Marianne:
    Heej San!
    ik dacht nog:hij zal toch niet... maar ja hoor, natuurlijk wel! Hond gegeten, sjeemig zeg!Geloof niet dat ik het geprobeerd had :S
    Lekker dat je daar nu ook aan't duiken bent, geloof dat je daar nog wel een tijdje volhoudt he ;)
    Geniet er van!
    Kus, Mar.
  4. Arnica:
    Hi Visch,
    jaja Arnica loopt weer eens achter met lezen...
    Goeiuh verhalen en mooie foto's zeg!
    Toevallig afgelopen vrijdag aflevering van Top Gear in Vietnam gezien, op scooter/motor van Saigon naar uhm iets in het noorden, Ha Long? , mooie eilanden... zeker bezoeken waard!
    Nog veel eet plezier! Groetjes!
  5. Proud Mama:
    Dag lieve zoon,
    Hond eten hmm. Het lijkt iets voor eens, maar nooit meer, als ik het zo lees. In China hebben wij toen die geslachte honden op de markt gezien, maar gegeten (zover we weten) nog niet. Eten vrouwen daar niet? Ik zie alleen maar mannen of mogen ze niet met de mannen mee eten? Jammer dat je project niet opschiet. Heb net Chris zijn log gelezen. Heb jij ook kakkerlakken etc? Brrr. Tot horens,
    Liefs ma
  6. Steven:
    14 april 2009
    Tsjongejonge klinkt echt alsof je alleen maar eet daar:P Maar ga er vanuit dat jij asl echte wetenschapper je vooral bezighoudt met je onderzoek;) Derks noemt je een vakantieganger, maar als ik die foto zie met die twee kindjes denk ik eerder aan iets anders...*kuch*sekstoerist*kuch* Of kijk je zo verlekkerd omdat je hun ook wilt opeten ofzow;)

Duikse jongen!!

Grtz Steven
  7. Familie Prince:
    14 april 2009
    Die Egyptenaren kunnen nog wat leren van de Vietnamezen. Ze halen wel je fles van je trimvest, maar een nieuwe er weer vastmaken moet je toch zelf doen. Jan Willem en ik hebben van het weekend ook weer twee duikjes gemaakt. Wel helder hier, temp 9 graden en drie grote vlokkeslakken gezien. En eten hier was dan een kippe-ei of kippen-ei, en daarna wandelen met de hond,
    Scheelt een beetje... groetjes Jeannette en blijf vooral schrijven!:P
  8. Piet de Putter:
    15 april 2009
    He Visch

Ik zal als je thuis bent toch maar beter op onze hond gaan letten, de onze is nog jong en dus volgens mij veel malser.
    Als ik alles zo lees is het wel echt heel erg vervelend daar.
    Blijf bij duiken lekker boven de - 10 meter en laat mister guide lekker zijn weg zoeken.

Groeten en maak er nog wat moois van
    Elly/Paul en Piet ( en ook een beetje van Skif onze labrador)
  9. Corjan en Wendel:
    15 april 2009
    Ha bro.

lijkt me lekker die hond, zolang je hem maar niet in de pot vindt.(tenzij het dus een stoofpot is)neem maar wat mee in een doggybag.

veel succes verder.

je kan ook nog schrijver worden dat gaat je goed af.

gr Wendel en Corjan
  10. Chris:
    21 april 2009
    Hey man!
    Sorry voor de late reactie, maar in de jungle kon ik geen internetcafe vinden... Weer mooi verhaal :) Hond eten; alles proberen als je de kans krijgt hae haha
    Verder wil ik me aansluiten bij Steve zijn reactie ;)
    Ik ga over twee week ook duiken dus ben erg benieuwd of ik het net zo mooi heb als jij! Hier ook AV nog steeds op standje kalm; mij hoor je niet :)
    Succes en ik spreek je gauw weer,
    je poppekopje
  11. Nicole:
    22 april 2009
    Klinkt als vakantie, alleen dan met bijzondere eetgewoonten! Zo’n kleine keffer aan het spit is misschien hier ook wel een oplossing voor sommige burenruzies. Ik snap eigenlijk niet waarom je internationaal rijbewijs niet geldig is, mits je ook leert hoe je zoveel mogelijk op een voertuig kunt krijgen :-s Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal, veel plezier :-)
  12. Stevina:
    1 mei 2009
    Hey Sander!

Ik kreeg van Martijn de link naar je weblog en ik heb je berichten aan één stuk door gelezen, écht heel tof! Ik ben echt verbaasd over wat je daar allemaal meemaakt en krijg de slappe lach over hoe je je ervaringen daarover opschrijft. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet heel erg jaloers van je verhalen wordt, omdat ik nogal een bange schijterd ben op het gebied van rare beestjes en gebakken beestjes. Maar die zon en die zee... Dat wil iedereen natuurlijk wel! Ik heb hier in Utrecht vandaag trouwens ook in de zon gezeten, maar wel met de wetenschap dat het van het weekend weer kouder wordt... Blijf schrijven en foto's maken!
    Liefs Stevina.