Xin Chao

3 april 2009 - Nha Trang, Vietnam

Xin Chao,

Wat dus zoveel betekent als goedendag. En dat betekent weer een up-date vanuit Vietnam. Eerst eens kort stukje over het instituut, heb dat namelijk al een aantal keer beloofd te vertellen:

Ik loop dus stage bij het onderzoeks instituut voor aquacultuur nr 3. En inderdaad je gedachte is goed; er zijn er dus in ieder geval nog 2 (nr. 1 en 2 welteverstaan :P). En nummer 1 zit in het noorden (Hanoi) en nummer 2 in het zuiden (Ho chi min city).

Het instituut houdt zich voornamelijk bezig met de praktische kant van het onderzoek, anders gezegd; het onderzoek waar de viskwekers mee kunnen werken. Er werken in totaal zo’n 200 mensen, en op onze lokatie zijn dat er ongeveer 60. Verder hebben ze opzich alle spullen om goed onderzoek te doen, en is het niet echt een afgeschreven zooitje (zoals je misschien zou verwachten).

Dan over mijn project; ik ga (als het goed is) met de larven werken van de kreeften. Ik heb al een project voorstel geschreven maar ik heb nog wat informatie nodig, die inmiddels al de nodige tijd neemt om zich te openbaren tot mij...anders gezegd ik wacht dus gewoon op een e-mail ;-)

En wat heb ik verder nog gedaan; voornamelijk eten, eten, eten en nog meer gezellig uit eten. Vorige week zondag met mijn begeleidster en een aantal vrienden van haar uit eten geweest. Beetje garnalen gegeten, beetje inkvis, beetje duivensoep.....ja je leest het goed duiven soep. Was niet echt bijzonder, maar wetend dat je zo’n irritant “roekoe roekoe” beest (hè pa...) op eet, dat doet een mens toch goed ;)

Toen op dinsdag nog een stapje hoger gegaan (letterlijk en figuurlijk); namelijk het openings diner van een trainingscursus die hier gegeven wordt. Was in...euh op het hotel van 10 verdiepingen hoog, het dakterras dus. Mooi uitzicht over de baai en Nha Trang, en natuurlijk ook hier weer; garnalen, inktvis, zeebaars, biefstuk loepia’s, en nog veel meer lekkere dingen (waaronder koude heineken biertjes :D )

Overigens behoor ik nu ook tot die cursus, want mijn begeleidster wilde graag dat ik deze volgde. Nou prima, het gaat over het invriezen en verwerken van vis etc. Dus hoeveel ijs er op een visje moet liggen op de markt, en hoelang een garnaal houdbaar is, maar ook over de richtlijnen van de EU voor export van producten. Verder wel aardig, maar hier een presentatie geven is dus gewoon 1,5 uur lang een word document oplezen.....gaap, soms erg vermoeiend......

Het leuke is wel weer dat er mensen zitten uit andere landen: Laos, Cambodja, Myanmar, Maleisie, Vietnam, Thailand. Dus intergreren is hier wel te doen.

Verder zelf ook nog een presentatie gegeven over de Nederlandse visserij en aquacultuur, vonden ze erg leuk. Zeker dat ik er een beetje film materiaal bij had gezocht vonden ze prachtig, en ik kreeg er nog voor betaald ook; is weer een duiktripje extra :D

Waar waren we; Ohja eten!

Woensdag kwam de big boss langs uit Cam Rahn, diegene waar ik op het vlot had geslapen, en dus weer uit eten gegaan. Als vanzelfs sprekend, weer erg goed eten en koude biertjes ;). Vervolgens kwam er op vrijdag iemand langs om een nieuw kweek systeem te bouwen, en mocht ik weer mee uit eten. Dit keer lag het restaurant direct aan de baai, dus mooi uitzichtje wederom.

In het weekend niet heel veel gedaan omdat ik mijn presentatie moest maken. Maar zondag avond nog wel met 2 gasten van de cursus uit eten geweest (alweer?....moet ik nog anwoorden of geloof je het zo wel...). We gingen naar een fresh seafood restaurant, dus alle krabben, slakken, zeegels en wat dan al niet meer zit nog levend in grote afwas teilen. TL lampje erboven, bbq ernaast en bestellen maar; slakken (eigenlijk gewoon krukels maar dan groot), krabben, garnalen, inktvis en makreel gegeten.

Verder zijn we nog met de cursus naar een vismarkt geweest s’morgens vroeg om 4 uur, dus een taxi geregeld om mij s’nachts naar het hotel te brengen (waar de andere deelnemers sliepen). Dus hotel genoemd en rijden maar, op de plek aangekomen; afrekenen en uitstappen. Dus men kijkt rond zich en denkt.......lekker Visch, dit is niet het goede hotel. Whoeps, daar sta je dan om half 4 s’nachts in een mogelijk ietwat grote stad met ietwat veel onbetrouwbare types rond deze tijd. Toch even het hotel ingelopen om te kijken of het echt niet het goede was...Nee echt niet (sukkel). Toen maar een stukje gaan lopen (je moet iets he, zo s’avonds laat) en kwam ik gelukkig het goede hotel tegen. Onderweg nog wel 5 pooiers een “NO” moeten verkopen tegen hun “very nice girls...yeah..yeah....very beautifull” Maar meestal gingen ze snel weer weg, ik ben toch ook een overtuigend persoon he....

De vismarkt was niet heel interressant, maar hier en daar hadden ze toch een “fikse unit” te pakken:

Verder hebben we nog een vis verwerkingsbedrijf bezocht, was wel leuk om eens te zien. Tafels lang met vietjes (vietnammers dus) die garnalen staan te pellen of vis staan te snijden.

Voor het afsluiten van de cursus zijn we naar 2 eilanden geweest: Hoi Mun en Vinpearl eiland. Op woensdag was Hoi Mun aan de beurt waar we gesnorkeld hebben, redelijk wat vis gezien. Toen een stukje verder gevaren om te eten aan boord:

En na het eten (en het biertje) ging de floating bar het water in; dus een wijntje drinken in een drijfbandje en een beetje rond zwemmen. Overigens was de wijn nou niet echt geweldig, een slok zeewater had nog een betere afdronk (om maar eens met wijn termen te gooien).

De volgende dag naar VINPEARL eiland geweest, is dus een groot resort hier voor de kust. Je gaat er met een lange kabelbaan naar toe (ongeveer 15 min.) om vervolgens op het eiland te komen waar alles verder gratis is. Het eiland is niet veel meer dan een groot attractie park, en een groot waterpark. Helaas was het slecht weer toen wij er waren, daarom waren niet alle attracties open, maar verder wel een aantal leuke glijbanen genomen. En ook nog een mooi en groot aquarium bezocht (zie foto’s) Om vervolgens (natuurlijk) weer te eten:

Daarna een water/licht show bijgewoond, was wel aardig maar niet heel bijzonder. Maar voor mij weer een leuke kans om een beetje met mijn camera te spelen. Verder hoop ik van het weekend te kunnen gaan duiken, dus dan heb ik in ieder geval weer een verhaal voor volgende keer.

Ik geloof dat dit hem wel weer was.....eigenlijk helemaal niet, maar anders wordt het wel een heel lang verhaal ;)

Voor foto's zie: http://sander.reislogger.nl/foto/verhaal-xin/

Groeten!

1. Chris:
    Kerel!
    Ziet er super uit man! Mooie zee, mooie stranden en goed eten! Bier heb ik hier nog niet gezien, toch maar eens even vragen naar de lokale bar.. :) Eten ziet er chiquer uit dan hier; verschil moet er wezen denk ik... :P Mooi werk dat je zoveel tijd hebt om mooie dingen te zien!
    Zag op je foto's wel dat je me inderdaad geen mooie blonde cadeau kon doen; tis je vergeven ;)
    En even eerlijk; na 5 keer "no" hoe vaak was het nog "yes" ?? Ey succes met opdracht (niet te veel tijd aan verspelen; doe ik hier ook niet ;)) Hou je haaks en we spreken mekaar!
    (Ohja thnx voor de verjaardags-sms;kreeg hem vanochtend om 9 uur!)
    kusjes
  2. Proud Mama:
    Dag lieve kind,
    Eten, eten, eten, als ik goed op de foto's kijk zie ik dat je al een buikje aan het ontwikkelen bent ;-)). Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wij komen beslist van de zomer, wij lusten ook vis etc.
    Liefs ma
  3. Derks:
    Eeej Visch,

Dat eten ziet er idd wat beter uit dan wat jij op 13A altijd voorschotelde :D.
    Maak je onder water ook even wat fotoos?
    Veel plezier maar weer, maar zal wel lukken gok ik :P.

mzzls
  4. Proud Mama:
    3 april 2009
    He Sun (klinkt behoorlijk vietnamees vindt ik)

Ik zie dat je erg goed werk verricht; het minimaliseren van de duivenstand op deze aardkloot; ga zo door! Het bier hoef je niet allemaal op te drinken, laat nog wat voor mij over svp. Al dat eten moet afschuwelijk zijn! Het water loopt me door de mond; ik kan niet wachten om richting Vietnam af te reizen. "Studeer" ze en maak er gewoon een feest van!
    Pa
  5. Martijn:
    4 april 2009
    Ha broertje,

Je hebt geloof ik een talent voor mooie stageplaatsen en locaties. Echt balen dat je zoveel vis moet eten en ook met je achternaam er steeds aan herinerd wordt. Ik wil best eens een paar frikandellen naar je op sturen. Dan heb je wat afwisseling. Je motor zal ik ook soepel houden anders komen er ook maar platte banden onder te zitten.

Veel plezier nog! Greetz,

Martijn
  6. Piet de Putter:
    4 april 2009
    Wat zit je daar mooi en onderwater is het daar ook prachtig, om jaloers op te worden. Om met je vader te spreken bij mij loopt t water ook in de mond met al dat lekkere eten. Geniet er van en wij doen dat ook door mee te lezen in je "je Visch in Vietnam boek'Groet van ons allemaal.
  7. Corjan en Wendel:
    6 april 2009
    Hoi Sander,volgens ons was het de bedoeling dat je daar iets ging kweken of op zijn minst gedrag ging bestuderen van watercreaturen maar blijkbaar draait alles om het onderzoeken van de verschillende wijzen waarop je diezelfde creaturen kunt nuttigen? Ook een mooi onderzoek!

Je auto rijdt nog (goed) maar moet binnenkort gekeurd worden dus dan zien we wat je me hebt aangesmeerd...

En vergeet Winnie niet; goed oppassen en geen haast!
  8. Leonie deK:
    Hallo daar!

Kreeg je site vanmiddag van Marianne op mijn mail, dus heb gelijk even een kijkje genomen! Echt grappig om al die verhalen te lezen! Wist niet dat je dat kon, haha!;) Echt leuk!
    Hier in Nederland niet veel bijzonders. Vandaag koud en af en toe regen. Kom maar op met die zon!
    Geniet ervan daar!

x Leonie
  9. Chatnal:
    Hey!
    Ik lees aan je lange berichten dat je iig genoeg te doen hebt, nog gaat doen enzo ;) Leuk dat je het naar je zin hebt :) Lijkt me echt tof joh lekker even een hele poos weg en bezig zijn met wat je leuk vindt. Ik lees je volgende verhaal vast wel weer. Ik ga volgende week zelf op BUITEX naar Engeland en Schotland dus ga dr zelf ook ff lekker tussenuit :)
    Veel plezier verder en pas op met die pooiers ;)

kus
  10. Chatnal:
    7 april 2009
    toch best een moeilijke naam heb ik hè...:P
  11. Steven:
    8 april 2009
    Yo visch

of meot ik zeggen zuiperd!! Tsjongejonge beetje luilekkerland daar of niet?? En ik vraag me ook wel af..5 keer nee maar hoe vaak ja?? Tenminste je had het erover dat je duitripje extra kon veroorloven door die presentatie toch?? Snorkel op en gaan met die banaan!!

latah

Steven